+38(050)596-39-46, +38(093)122-11-81, +38096-072-40-48

Адвокат Смородский Александр Григорьевич

Адвокат в Харькове. Все виды юридических услуг

Апеляційну скаргу нашого клієнта на рішення, яким відмовлено у видачі нової довідки про розмір грошового забезпечення задоволено

 

Апеляційну скаргу нашого клієнта задоволено частково

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 року по справі №520/6502/19 скасовано.

Прийнято нове рішення, яким позов нашого клієнта задоволено частково.

Зобов`язано Харківський обласний військовий комісаріат підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії нашому клієнту, станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01.04.2019 року перерахунку основного розміру його пенсії

 

Державний герб України

 

 

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

29 вересня 2020 р.Справа № 520/6502/19Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Григорова А.М.,

Суддів: Бартош Н.С. , Подобайло З.Г. ,

за участю секретаря судового засідання Олійник А.А.

 

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 року, головуючий суддя І інстанції: Панов М.М., м. Харків, повний текст складено 16.07.19 року по справі №520/6502/19

за позовом ОСОБА_1

до Харківського обласного військового комісаріату , Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області

про зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

01.07.2019 р. ОСОБА_1 (далі по тексту - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Харківського обласного військового комісаріату, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, в якому просив суд:

- зобов`язати Харківський обласний військовий комісаріат надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку та виплати пенсії з 01.01.2018, з урахуванням підвищеного посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами 15% посадового окладу, надбавки за особливі умови служби (ОУС) 15% посадового окладу, надбавки за особливо важливі завдання 50% посадового окладу, премії 10% у складі щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, та з яких було утримано і сплачено єдиний соціальний внесок;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Харківській області з 01.01.2018 здійснити перерахунок та виплачувати призначену йому пенсію від МО України виходячи з відсоткового значення основного розміру пенсії 90% сум грошового забезпечення та у розмірі, який обчислений з грошового забезпечення з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: підвищеного посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами 15% посадового окладу, надбавки за особливі умови служби (ОУС) 15% посадового окладу, надбавки за особливо важливі завдання 50% посадового окладу, премії 10% з урахуванням підвищення посадового окладу та інших складових частин, що входять до грошового забезпечення військовослужбовця та з яких було утримано і сплачено єдиний соціальний внесок.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 року в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Харківського обласного військового комісаріата (вул. Коцарська, буд. 56, м. Харків, 61052, ЄДРПОУ 08166355), Головного Управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд. 5, під. 2 поверх 3, м. Харків, 61022, ЄДРПОУ 14099344) про зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено.

Позивач, ОСОБА_1 , не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив суд апеляційної інстанції скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 року по справі №520/6502/19 і ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити його позовні вимоги в повному обсязі.

В обґрунтування вимог скарги посилається на те, що рішення суду першої інстанції є незаконним та таким, що підлягає скасуванню в апеляційному порядку у зв`язку з неправильним застосуванням судом першої інстанції норм матеріального права та порушенням норм процесуального права. Так, зазначає, що під час прийняття рішення по даній справі, судом першої інстанції не було враховано, що рішенням від 12 грудня 2018 року у справі №826/3858/18 Окружний адміністративний суд міста Києва визнав протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабміну від 21 лютого 2018 року, №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахує у пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Зобов`язано Кабінет Міністрів Україну невідкладно після набрання рішенням суду законної сили опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно - правого акту протиправним та нечинним в окремій його частині у виданні, в якому було офіційно оприлюднено нормативно-правовий акт. Вказує, що 05 березня 2019 року Шостий апеляційній адміністративний суд апеляційну скаргу Кабінету Міністрів України залишив без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року - без змін. Також, зазначає, що суд першої інстанції не врахував, що пункти 1, 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб" втратили чинність з 05 березня 2019 року, як того вимагає ч. 2 ст. 265 КАС України. Зазначає, що під час розгляду справи у спрощеному порядку, судом першої інстанції було проігноровано що у зв`язку з набранням чинності вказаним рішенням суду, він правомірно звернувся до відповідача - Харківського обласного військового комісаріату з заявою про складення та направлення нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії з урахуванням вказаних рішень. Посилається, що у зв`язку з прийняттям рішення Окружним адміністративним судом м. Києва від 12.12.2018 р. по справі №826/3858/18, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.05 .2019 р., позивач звернувся до відповідача з заявою про направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, що включає додаткові види грошового забезпечення, проте останнім таку довідку направлено не було, що унеможливило реалізацію його права на перерахунок пенсії. Також зазначає, що судом першої інстанції не було прийнято до уваги, що норми чинного законодавства, які гарантують, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія) одноразові додаткові види грошового забезпечення, що узгоджується з правовою позицією Постанови ВСУ від 28.02.2018 у справі №522/9660/16-а та постанови ВСУ від 06.02.2018 р. у справі №761/28228/15-а. Вказує, що здійсненим перерахунком його пенсії було зменшено її розмір, що суперечить вимогам Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", однак суд першої інстанції ці норми матеріального права проігнорував, хоча у своєму рішенні і зазначав про них. Зазначає, що при цьому, визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій є однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців, про що зазначив Конституційний суд у рішенні від 03.05.2015 р. у справі № 1-9/2015. Стосовно позовних вимог щодо зменшення основного розміру призначеної пенсії з 90% (які він отримував раніше) до 70 % грошового забезпечення, вважає, що суд першої інстанції взагалі це питання не досліджував, а у рішенні будь - яких мотивів та підстав з яких відмовив у задоволенні позову в цій частині відмовлено взагалі не наведено. Посилається на сформовану практику Верховного Суду, зокрема Великої Палати Верховного Суду, в обґрунтування своїх вимог до відповідачів. Посилається на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, зазначаючи, що суд першої інстанції виніс рішення, не надавши йому можливості надати відповідь на відзив.

27.09.2019 р. відповідач, Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області, подав до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу позивача, в якому посилаючись на те, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а апеляційна скарга такою, що не підлягає задоволенню, просив залишити апеляційну скаргу позивача без задоволення, а рішення Харківського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 - без змін. Зокрема, зазначив, що вимоги заявлені до пенсійного органу, а саме щодо зобов`язання провести перерахунок пенсії позивача на підставі нової довідки про розмір грошового забезпечення може виникнути лише після отримання відповідачем відповідної довідки та відмови у здійсненні перерахунку пенсії позивача, однак така довідка не надходила до пенсійного органу. Отже, звернення до суду стосовного даного питання є передчасним і суд не має підстав задовольняти такі вимоги до пенсійного органу.

05.09.2019 р. позивач, ОСОБА_1 , подав до суду апеляційної інстанції відповідь на відзив на апеляційну скаргу, в якому посилаючись на те, що дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо неврахування додаткових видів грошового забезпечення при перерахунку пенсії та зменшення відсоткового розміру пенсії є протиправними, що підтверджується рішеннями Харківського окружного адміністративного суду, Верховного Суду, зокрема Великої Палати Верховного Суду, просив скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 року по справі №520/6502/19 і ухвалити нове рішення, яким задовольнити його позовні вимоги в повному обсязі.

Також, 22.10.2019 р. позивач, ОСОБА_1 , подав до суду апеляційної інстанції відповідь на відзив на апеляційну скаргу, в якому посилаючись на те, що предмет його позовних вимог тотожний тим за якими сформовано правову позицію Великою Палатою Верховного Суду України у справі №240/5401/18 , просив скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 року по справі №520/6502/19 і ухвалити нове рішення, яким задовольнити його позовні вимоги в повному обсязі.

04.12.2019 р. позивач звернувся до суду апеляційної інстанції з клопотанням, в якому просив суд під час розгляду даної справи врахувати висновки Верховного Суду по справі №826/3858/18.

Учасники справи про дату час та місце розгляду апеляційної скарги були повідомлені заздалегідь та належним чином, що підтверджується наявними в матеріалами справи повідомленнями про вручення поштового відправлення.

Апеляційна скарга розглядається у судовому засіданні згідно приписів ч.4 ст.229 КАС України.

Колегія суддів зазначає, що з огляду на ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що з матеріалів справи судом встановлено, що позивач перебуває на обліку в Головному управління ПФ України та отримує пенсію за вислугу років, призначеної на умовах Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" №2262-ХІІ від 09.04.1992. Пенсію позивачу було призначено з 06.06.1992 в розмірі 75% грошового забезпечення за вислугу 35 років. З 01.01.2003 основний розмір пенсії позивача складав 90% грошового забезпечення.

З 01.01.2018 року пенсію позивача перераховано відповідно до ч. 4 ст. 63 Закону №2262- ХІІ та постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018 №103, з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби, що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" на підставі довідки, виданої Харківським обласним військовим комісаріатом №ФХ86916 від 19.07.2018.

З 01.01.2018 враховуються тільки три складові грошового забезпечення: оклад за посадою, оклад за військовим званням, відсоткова надбавка за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату зві льнення із служби.

Харківським обласним військовим комісаріатом, в порядку, та за формою, визначеної у додатку №2 Постанови №45 було надано довідку про розмір грошового забезпечення від 19.07.2018 №ФХ 86916.

Позивач, не погодившись з не включенням до довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку визначеному рішенням Кабінету Міністрів України додаткових видів грошового забезпечення, звернувся до суду з позовом про зобов`язання військовий комісаріат надати до пенсійного органу довідку про розмір грошового забезпечення, яка б містила в т.ч. і додаткові види грошового забезпечення та зобов`язання пенсійний орган здійснити перерахунок виплачувати йому пенсію, виходячи з відсоткового значення основного розміру пенсії 90% та у та у розмірі, який обчислений з грошового забезпечення з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення.

Приймаючи рішення про відмову у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що Харківський обласний військовий комісаріат не має повноважень, щодо самостійного проведення нарахувань та видачі довідки з включенням додаткових видів грошового забезпечення. Крім того, зазначив, що Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області діяло у відповідності до законодавства, чинного на момент виникнення у позивача права на перерахунок пенсії. Отже, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 задоволенню не підлягають.

Суд апеляційної інстанції, приймаючи рішення по справі, зазначає наступне.

Частиною 1 ст.46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону №2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Частина 18 ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" встановлює, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Відповідно до ч.3 ст.51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Отже, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців, повноваження щодо визначення умов, порядку перерахунку пенсій та їх розмірів належать Кабінету Міністрів України.

Колегія суддів зазначає, що Постановою Кабінет Міністрів України від 30.08.2017 р. №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" збільшено розмір грошового забезпечення військовослужбовців.

Відповідно до п. 10 Постанови №704 зазначена постанова набирає чинності з 01.03.2018.

Отже, з набранням чинності Постановою від 30.08.2017 №704, якою змінені (збільшені) розміри грошового забезпечення військовослужбовців, у позивача виникли підстави для перерахунку пенсії.

Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45.

Відповідно до п.п.2-3 Порядку №45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Відповідно до п. 5 Порядку № 45, під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Отже, перерахунок пенсії військовослужбовцям здійснюється в порядку встановленому законодавством, чинним на час його проведення. Підставою для перерахунку пенсій є зміна розміру складових грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців. При цьому, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган Пенсійного фонду України, так і відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи.

Крім того, на виконання повноважень, передбачених ч.4 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018.

Пунктом 1 Постанови №103 встановлено, що перерахунок пенсії, призначеної згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), проводиться з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа обіймала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018, відповідно до постанови № 704.

Отже, Постановами Кабінету Міністрів України №103 та №45 були встановлені однакові складові грошового забезпечення, які мають враховуватися при здійсненні перерахунку пенсії позивача, а саме: оклад за посадою, оклад за військовим званням, відсоткова надбавка за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа обіймала на дату звільнення зі служби, а порядок проведення перерахунку пенсії не передбачав подання військовим комісаріатом довідки про додаткові види грошового забезпечення, крім передбачених Постановою № 103.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем (Харківським обласним військовим комісаріатом) було складено довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку визначеному рішенням Кабінету Міністрів України від 19.07.2018 р. №ФХ86916, яка містить такі складові: посадовий оклад, оклад за військовим званням (майор), надбавка за вислугу років (50%), тобто зазначено ті види грошового забезпечення, що передбачені чинними на момент складення вказаної довідки п.1 Постанови Кабінету Міністрів України №103 та п.5 Порядку № 45.

Колегія суддів звертає увагу на помилковість зазначення судом першої інстанції в рішенні дати довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку визначеному рішенням Кабінету Міністрів України №ФХ86916, а саме від 19.07.2019 р., оскільки наявна в матеріалах справи довідка має дату саме 19.07.2018 р. Довідки, яка б була датована 19.07.2019 р. та видана відповідачем (Харківським обласним військовим комісаріатом) матеріали справи не містять.

Разом з тим, рішенням Окружного адміністративного міста Києва від 12.12.2018 по справі №826/3858/18, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, зокрема визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Так, у постанові від 05.03.2019 по справі № 826/3858/18 Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов висновку, що п. п. 1, 2 Постанови № 103 та зміни до п. 5 і додатку 2 Порядку № 45 щодо складових грошового забезпечення для перерахунку пенсій, звужують зміст та обсяг існуючих прав і свобод, оскільки скасовують надбавки, доплати, підвищення і премії, які отримував військовий пенсіонер під час служби, та які враховувались при попередніх перерахунках пенсій.

Отже, оскільки зміни внесені постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103, зокрема, до додатку 2 до Порядку № 45, в якому визначено форму довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, та до п. 5 Порядку № 45 були визнані у судовому порядку нечинними, відтак з 05.03.2019 - тобто, з дня набрання законної сили рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18, діє редакція додатку 2 до Порядку № 45 та редакція пункту 5 цього Порядку, яка діяла до зазначених змін.

Порядок, який повинні вчинити в даному випадку пенсійний орган та обласний військовий комісаріат у зв`язку із втратою чинності положеннями пунктів 1,2 постанови Кабінету Міністрів України № 103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45 не змінився.

Так, на час звернення позивача до Харківського обласного військового комісаріату (26.03.2019) із заявою про видачу довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії п.3 Порядку №45 передбачав, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Таким чином, в даному випадку на відповідача (Харківський обласний військовий комісаріат) покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно із додатком 1 до Порядку № 45.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок, затверджений постановою Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1.

Згідно з п. 23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1, перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону.

Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Відповідно до п. 24 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1, про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком №45, повідомляють орган ПФУ.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 11.08.2020 №520/2986/19, у постанові Верховного Суду від 10.10.2019 у справі № 553/3619/16-а.

30.08.2017 Кабінет Міністрів України прийняв постанову "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" № 704, яка набрала чинності 01.03.2018, та якою було затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, розміри додаткових видів грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років. Цією ж постановою від 30.08.2017 № 704 Уряд скасував свою попередню постанову від 07.11.2007 №1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Відповідно до п.п. 1,2 п.5 постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30.08.2017 № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання установлювати: посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами, згідно з додатками 1 - 11 за аналогічними посадами; посадові оклади заступникам керівників структурних підрозділів, посади яких не передбачені цією постановою, на 1 - 5 відсотків нижче від посадового окладу відповідного керівника; надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, а також здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

Колегія суддів зауважує, що з 05.03.2019, а саме з дня набрання чинності рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 року по справі №826/3858/18, яке було залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 р. у позивача виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, а відтак з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою № 704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ та статті 9 Закону № 2011-ХІІ.

При цьому, постановою Верховного Суду від 12.11.2019 р. по справі №826/3858/18 рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року було залишено без змін.

Оскільки, як вбачається з матеріалів даної справи, позивач звернувся до відповідача 26.03.2019 р. з заявою про видачу довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсі, тобто вже після набуття законної сили рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 року по справі №826/3858/18 яке було залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 р., а саме 05.03.2019, відтак з цієї дати (05.03.2019) позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою № 704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ та статті 9 Закону № 2011-ХІІ та відповідно на отримання нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, із обов`язковим зазначенням в ній відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру його пенсії.

Таким чином, з урахуванням наведеного вище, відмова Харківського обласного військового комісаріату у видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії , викладена в листі від 22.04.2019, в якому останній зазначив про відсутність підстав для складання довідок про розмір грошового забезпечення військовослужбовців, звільнених з військової служби, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення є фактично неправомірною, а тому колегія суддів вважає, що вимоги позивача, з урахуванням приписів ч.2 ст.9 КАС України (відповідно до якої суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень) підлягають частковому задоволенню шляхом зобов`язання Харківського обласного військового комісаріату підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, ОСОБА_1 , станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01.04.2019 року перерахунку основного розміру його пенсії.

Наведений вище висновок, узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, яка була викладена у постанові від 17.12.2019 у зразковій адміністративній справі №160/8324/19 та яка була залишена без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 24.06.2020.

Відповідно до ч.3 ст.291 КАС України при ухваленні рішення у типовій справі, яка відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, суд має враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи.

Також, колегія суддів звертає увагу, щодо заявлених вимог позивача про визначення в довідці про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії конкретних розмірів щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, колегія суддів вважає їх передчасними, оскільки на даний час відсутні обґрунтовані підстави вважати, що відповідачем буде зазначено в такій довідці невірні види та розміри такого грошового забезпечення.

Стосовно вимог про зобов`язання Головне управління Пенсійного Фонду України в Харківській області з 01.01.2018 здійснити перерахунок та виплачувати призначену мені пенсію від МО України виходячи з відсоткового значення основного розміру пенсії 90% сум грошового забезпечення та у розмірі, який обчислений з грошового забезпечення з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: підвищеного посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами 15% посадового окладу, надбавки за особливі умови служби (ОУС) 15% посадового окладу, надбавки за особливо важливі завдання 50% посадового окладу, премії 10% з урахуванням підвищення посадового окладу та інших складових частин, що входять до грошового забезпечення військовослужбовця та з яких було утримано і сплачено єдиний соціальний внесок, колегія суддів зауважує, що вказані вимог не підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Так, органи Пенсійного фонду України не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір грошового забезпечення для обчислення пенсії, а здійснюють її нарахування на підставі наданих їм іншими органами довідок про розмір грошового забезпечення, і розмір пенсійних виплат залежить від розміру складових грошового забезпечення, зазначених у таких довідках.

Отже, до моменту отримання належної довідки від Харківського обласного військового комісаріату у Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача.

Проте, суд апеляційної інстанції зазначає, що не погоджується з доводами суду першої інстанції, щодо правомірності зменшення під час перерахунку пенсії позивача відсоткового значення основного розміру пенсії з 90% до 70% сум грошового забезпечення, оскільки такі висновки є помилковими та такими, що не відповідають правовій позиції Великої Палати Верховного Суду, яка була викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.10.2019 у зразковій справі №240/5401/18.

Окремих вимог щодо визнання протиправними дій пенсійного органу щодо зменшення під час перерахунку пенсії позивача відсоткового значення основного розміру пенсії з 90% до 70% сум грошового забезпечення позивачем в межах спірних правовідносин по даній справі, позивачем не було заявлено, а було лише заявлено останнім вимоги щодо виплати йому пенсії, виходячи з відсоткового значення основного розміру пенсії 90% сум грошового забезпечення та у розмірі, який обчислений з грошового забезпечення з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, які є передчасними, оскільки до моменту отримання належної довідки від військового комісаріату у пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача.

При цьому, позивач не позбавлений заявити окремий позов до відповідача щодо визнання неправомірності його дій щодо зменшення відсоткового значення основного розміру пенсії з 90% до 70% сум грошового забезпечення та зобов`язання виплачувати пенсію у розмірі 90% сум грошового забезпечення

Отже, в даному випадку вимоги позивача в цій частині є передчасними та такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно доводи позивача щодо обґрунтованості вимог позову в цій частині є необґрунтованими.

Щодо посилання апелянта на практику Харківського окружного адміністративного суду, яка була викладена в його рішення, то колегія суддів, з урахуванням ч.5 ст.242 КАС України відповідно до якої при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду, зауважує, що правові позиції суду першої інстанції не є обов`язковими для врахування в межах спірних правовідносин по даній справі.

Також, щодо посилання апелянта на практику Верховного Суду, зокрема Великої Палати Верховного Суду, то з урахуванням вже вказаного вище, суд апеляційної інстанції при прийнятті рішення по даній справі врахував правові позиції суду касаційної інстанції, які наведені судом вище.

Стосовно посилання скаржника на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, зазначаючи, що суд першої інстанції виніс рішення, не надавши йому можливості надати відповідь на відзив, то колегія суддів зауважує, що вказані посилання не впливають на те, що вимоги позивача підлягають частковому задоволенню з урахуванням правової позиції Верховного Суду, яка була висловлена в зразковій справі №160/8324/19.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи відповідача щодо правомірності проведеної перевірки є помилковими.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права, що відповідно до вимог ст.317 КАС України є підставою для скасування судового рішення.

Оскільки, відповідно до п.3 ч.6 ст.12 КАС України справами незначної складності є справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг, і дана справа відноситься до справ незначної складності, а також враховуючи те, що дана справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження, відповідно вказане рішення (постанова) суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України відповідно до вимог ст.327, ч.1 ст.329 КАС України.

Стосовно клопотання скаржника про покладення судових витрат на відповідача, колегія суддів зауважує, що відсутні підстави для розподілу судових витрат, відповідно до приписів ст.139 КАС України, оскільки відповідно до наявних в матеріалах справи документів, позивач в розумінні положень Закону України "Про судовий збір" є особою звільненою від сплати судового збору, а тому відповідно останній не поніс витрат на сплату судового збору.

Керуючись ст. ст. 242243250308310315317321322325328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу задовольнити частково.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 року по справі №520/6502/19 скасувати.

Прийняти нове рішення, яким позов ОСОБА_2 задовольнити частково.

Зобов`язати Харківський обласний військовий комісаріат підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, ОСОБА_1 , станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01.04.2019 року перерахунку основного розміру його пенсії.

В задоволенні іншої частини позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України відповідно до вимог ст.327, ч.1 ст.329 КАС України.

 

Головуючий суддя (підпис)А.М. ГригоровСудді(підпис)  (підпис) Н.С. Бартош   З.Г. Подобайло   Повний текст постанови складено 05.10.2020 року